مدیریت

چهارشنبه, 08 مرداد 99

وقتی خسته می‌شویم، چگونه انگیزه‌ی خود را حفظ کنیم؟

روانشناسی

همه‌ی ما در روزهایی از ماه پرانرژی هستیم و روزهایی هم پیش می‌آید که بادلیل یا بی‌دلیل احساس خستگی می‌کنیم. در روزهایی که خسته‌اید هم باید مسیرتان را ادامه بدهید و متوقف نشوید. اما چگونه؟

فقط کافی است کارهایتان را شروع کنید. اثر زیگارنیک به ما می‌گوید که کارهای ناتمام دائماً ذهن انسان را به خود مشغول می‌کند. انسان با فکرکردن دائمی به کارهای نیمه‌تمام، سعی می‌کنم ابهام‌ها را برطرف کند و به رضایت درونی برسد. این اثر می‌تواند پیامد منفی هم به دنبال داشته باشد. وقتی دائم به کارهای نیمه‌تمام فکر می‌کنید، سطح اضطرابتان افزایش می‌یابد و افکار مزاحم مانعی برای حرکت‌کردن می‌شود. به‌محض اینکه کار را شروع کنید، خستگی کنار می‌رود و هر قدمی که به پیش می‌روید، برای برداشتن قدم بعدی، انگیزه می‌گیرید. پس در روزهایی که خسته هستید، دشوارترین قدمْ همان اولین قدم است.

هر روز اهداف عملی و منطقی و سنجش‌پذیر برای خود تنظیم کنید و آن‌ها را فهرست‌وار بنویسید. نوشتن فهرست کارهای روزانه باعث می‌شود نسبت به زمانی که وظایف خود را به ذهن می‌سپارید، انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنید. به‌ترتیب اولویت، کارهایتان را انجام دهید و بعد از انجام‌دادن هر کدام، در جدولی که تنظیم کرده‌اید، جلویش علامت بزنید. انجام‌دادن هر کار، انگیزه‌ای برای شروع کار بعدی و تکمیل‌کردن فهرست کارهاست.

کسی را برای نظارت بر کارها و ارائه‌ی کارهای انجام‌شده‌ی خود انتخاب کنید. مثلاً با مشاور یا اولیای خود قرار بگذارید که هر شب گزارش کار روزانه‌ی خود را به آن‌ها بگویید. این کار باعث می‌شود انگیزه و تعهد بیشتری برای انجام‌دادن کارهایتان داشته باشید.

تغییر فضای همیشگی مطالعه و گوش‌دادن به موسیقی‌های انرژی‌بخش و آرامش‌دهنده نیز آمادگی ذهنی بهتری به شما می‌دهد تا ادامه‌ی مسیر را طی کنید. ورزش‌کردن و فعالیت‌های فیزیکی و نیز تغذیه‌ی مناسب، خیال شما را از بابت داشتن حداکثر توان جسمانی برای تلاش‌کردن راحت می‌کند