به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، با تسلیت رحلت آیت الله امینی و تجلیل از نقش ایشان در امر تربیت، اظهار کرد: پس از ورود بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش، باید تکلیف آموزش را مشخص میکرد.
وی افزود: اگر تعطیلی کوتاه مدت باشد، نظام آموزشی خیلی دچار اشکال نمیشود اما چون به واسطه این بیماری فراگیر، تعطیلات طول کشید و ما باید کاری میکردیم لذا ابتدا به سراغ ارائه آموزشها از طریق تلویزیون و همچنین ارائه آموزشها در فضای مجازی پیامرسانها رفتیم و نهایتا به ایجاد شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) اقدام کردیم.
حاجی میرزایی گفت: راهاندازی شبکه آموزشی با این حجم و گستردگی که قرار است ۱۵ میلیون دانشآموز را پوشش دهد در این زمان کوتاه بسیار سخت و نیازمند تلاش مضاعف است لذا با تلاشهای شبانهروزی که بدون وقفه در دو ماه اخیر صورت گرفت، سعی ما براین است تا برخی از مشکلات کاملا رفع شود.
وی، استقبال دانشآموزان و فرهنگیان از این شبکه را بسیار خوب اعلام و عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از ایجاد شبکه شاد مصون سازی فرایند آموزشی کشور در برابر بحرانهایی است که باعث تعطیلی مدارس میشود؛ البته در این فرصت کم سعی کردیم این شبکه به آموزشهای سال تحصیلی جاری برسد.
وزیر آموزش و پرورش، هدف اصلی ایجاد این شبکه را آموزش دانشآموزان دانست و ادامه داد: در مناطق کم جمعیت و دور افتاده که دانشآموزان با مشکلات ناشی از امکانات فضای مجازی روبهرو هستند، آموزشها را از طریق راهبران آموزشی پیش بردیم و حتی در برخی مناطق کم جمعیت، آموزش حضوری در فضای باز و با چینش پراکنده دانش آموز انجام میشود.
وی اضافه کرد: برای پایه دوازدهم طبق روال هر سال، آخر اردیبهشت پایان سال تحصیلی خواهد بود و پس از تعطیلات عید فطر، امتحانات از ۱۰ یا ۱۷خرداد آغاز و تا یک هفته از تیر ادامه خواهد داشت؛ کنکور نیز ۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی برگزار خواهد شد.
حاجیمیرزایی در خصوص تدوین محتواهای درسی در فضای مجازی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، محتواهایی رابرای معلمان تدوین و در اختیار آنان قرار داده است همچنین مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز محتواهای آموزشی را آماده و به استانها ارسال کرده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که امکان برگزاری امتحانات پایانی برای پایههای غیر از دوازدهم وجود نداشته باشد، فعالیت دانشآموزان در کلاسهای آنلاین و انجام تکالیف از شاخصهای ارزشیابی توسط معلمان خواهد بود؛ تلاش خواهیم کرد برای آینده آماده شویم و محتواها به گونهای تدوین شود تا در فضای مجازی به سهولت قابل ارائه باشد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آییننامه اجرایی مدارس که در دستور کار شورای عالی قرار داشت، اظهار کرد: توجه به مشارکت معلمان و اولیا در امور مدرسه و مساعدت بیشتر خیرین میتواند در امر تعلیم و تربیت سهولت ایجاد کند.
وی گفت: مستندسازی در مدرسه بسیار اهمیت دارد زیرا آیندگان باید بتوانند از تجارب امروز مدیران و معلمان استفاده کنند و مشکلات را حل و فصل کنند؛ در آموزش و پرورش بیش از ۱۰۰هزار مدیر داریم و ما نیازمند تربیت مدیر هستیم.
همچنین حاجیمیرزایی در برنامه دیگر و در دیدار با مسعود احمدی افزادی مدیر و تنی چند از معاونان شبکه آموزش، با تقدیر از زحمات و تلاش آنها، اظهار کرد: در صدا و سیما کار بزرگی انجام شد و سرعت تلویزیون در همراهی آموزش و پرورش در ادامه فرایند آموزش فوق العاده بود و در این زمینه تجربه ارزشمندی شکل گرفت.
وی، اثر ذهنی مدرسه تلویزیونی را بسیار مطلوب دانست و افزود: قرار گرفتن هر جزئی در جای خود و هماهنگی اجزا در یک مجموعه ضروری و بسیار دارای اهمیت است و در این صورت است که اهداف محقق میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای آموزشهای نوین نیازمند معماری جدیدی هستیم؛ کرونا این فرصت را برای ما ایجاد کرد و ما را در این مسیر حرکت داد؛ ارائه آموزشهای تلویزیونی، مقبولیت آموزشهای مجازی از سوی جامعه را به دنبال داشته است و این جای بسی شکرگزاری است.
وی با بیان اینکه شبکه آموزش رتبه سوم در جذب مخاطب را در بین شبکههای مختف صدا و سیما به دست آورده است، گفت: این رتبه موضوع بسیار مهمی است زیرا مطالب ارائه شده در حیطه فهمیدن است.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: جامعه بدون مهارت نمیتواند ادامه حیات مطلوبی داشته باشد. لذا برای توسعه آموزشهای مهارتی باید تلاش کرد تا ظرفیتهای اقتصادی کشور نیز افزایش یابد.
وی گفت: هدف این دیدار قدردانی و سپاسگزاری به خاطر همراهی و همکاری دلسوزانه شما در امر ارایه آموزشهاست۰
مدیر شبکه آموزش نیز در این دیدار، اظهار کرد: هرچند برای راهاندازی یک برنامه تلویزیونی نیازمند حداقل دو ماه زمان هستیم تا برنامه را در قسمتهای مختلف مطرح و مجوز بگیریم اما در این برهه از زمان، کاری جهادی کردیم.
وی با اشاره به راهاندازی مدرسه مجازی در شبکه آموزش، افزود: در زمان آلودگی هوا و تعطیلی مدارس نیز چنین ایدهای مطرح شده بود.
احمدی افزادی ادامه داد: یک حرکت عظیم جهادی فرا زمانی در اسفند اتفاق افتاد؛ به طوری که روزانه ۸ ساعت برنامه را خالی کردیم تا آموزشهای درسی جایگزین شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع تصمیم به زنده برگزار کردن آموزشها گرفتیم، لذا در آغاز آموزشهای زنده با مشکلاتی همراه بود که به مرور رفع شد.
مدیر شبکه آموزش افزود: در مجموع در بین دانش آموزان دوازده سال به بالا بیش از ۹۰ درصد بیننده داشتهایم براساس نظرسنجیها در کل شبکه آموزش از نظر جذب مخاطب رتبه سوم را کسب کرد.
وی ادامه داد: شبکه آموزش تا امروز ۷ و نیم میلیون نفر بازدید کننده و ۲۳ میلیون بار بازدید داشته است همچنین ۲۷ میلیون دانلود از طرف شبکههای مختلف داشته است.
احمدی افزادی اضافه کرد: در خصوص برنامه آموزشی تا پایان سال ۹۹، تعداد ۸ هزار و ۸۰۶ کلاس آموزشی در شبکه آموزش خواهیم داشت.
در پایان وزیر آموزش و پرورش با اهدای لوح سپاس از تلاشهای شبکه آموزش تجلیل کرد.
منبع : فارس
0 دیدگاه
ثبت دیدگاه